Richtinggever
Energetisch Therapeut en Coach

 

Home | Blogs | Contact

Leer je intuïtie ontwikkelen én gebruiken

 
 
Marcel Claessens
Aanbod
Blog
Reiki
Ervaringen
Contact

Richtinggever 2

Hallo ...,

Allereerst welkom aan de nieuwe inschrijvers die zich hebben aangemeld om elke twee weken  een “Richtingwijzer” te ontvangen: een mail met een tip of oefening om je intuïtie verder te ontwikkelen en/of te gebruiken in je dagelijkse leven.

UIT JE HOOFD

Dit keer wil ik iets delen over hoe je ‘uit je hoofd’ kunt komen. We kennen het waarschijnlijk allemaal wel, die constante stroom van gedachten die je ver weg houdt van je intuïtie. Wil je je intuïtie kunnen ‘horen’, dan zal het in je hoofd wat stiller moeten worden. Drie tips die je daarbij kunnen helpen en die je overal kunt toepassen:

  1. Schrijf je gedachten op
  2. Concentreer je op je ademhaling
  3. Mediteer
 

Je gedachten opschrijven 
Vaak denk je in een cirkel, iedere keer weer min of meer hetzelfde. Het opschrijven van je gedachten stopt die voortdurende herhaling. Of je hoofd zit vol met allemaal verschillende gedachten: wat je nog allemaal moet doen, wie je nog wat wilt zeggen, of je nu wel of niet ergens naar toe gaat, de voor- en nadelen van een beslissing, enz, enz. Opschrijven brengt rust in de chaos in je hoofd. Ouderwets opschrijven (dus met pen en papier) werkt vaak het beste. Of het nu gaat over wat je iemand nog wil zeggen, over je to do lijst, of over of je iets wel of niet moet doen: schrijf het op! Let wel: als je piekert over een probleem, hoef je dat probleem niet op te lossen, je hoeft alleen je gedachten erover op te schrijven.
Mochten je gedachten ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap komt: leg dan een schrijfblok en pen naast je bed en schrijf de gedachten op die je uit je slaap houden. Ook heel handig voor als je ’s nachts briljante ideeën krijgt!

Concentreer je op je ademhaling
Als het kan, ga dan ontspannen zitten en richt je aandacht op je ademhaling. Kijk of je met je aandacht je ademhaling kunt volgen. Adem rustig en niet te diep in. Adem in door je neus en naar je buik, voel hoe je buik zich uitzet tijdens de inademing. Adem nu rustig uit, probeer je uitademing iets te verlengen. Forceer het niet, het moet comfortabel voelen en het is geen wedstrijd. Wanneer je ontspannen zit en geen lichamelijke activiteiten uitvoert, is 6 keer ademhalen per minuut voldoende. Wederom; kijk wat voor jou prettig is.
Een goede ontspannen ademhaling brengt je fysieke en mentale rust. En een paar minuten ontspannen ademhalen, helpt je ook bij het in slaap vallen.
Mocht je nog nooit bewust bezig zijn geweest met je ademhaling, dan vind je op internet een schat aan ademhalingsoefeningen. Als je een paar weken traint, heb je het snel onder de knie.

Mediteren
Mediteren helpt heel goed om rust in je hoofd te krijgen.
Voor het mediteren ga je ontspannen zitten, je benen gekruist, of naast elkaar met je voeten op de grond. Rug en hoofd recht (maar niet geforceerd) en je armen ontspannen in je schoot. Ook nu richt je je aandacht op je ademhaling, dezelfde ‘stappen’ als bij de oefening hiervoor. Wanneer je merkt dat je in plaats van je ademhaling waar te nemen, in gedachten bent verzonken, breng je je aandacht weer terug naar je ademhaling. Het is niet erg als je gedachten hebt, dat is normaal. Je kunt je gedachten zien als wolken die voorbij drijven, glimlach ernaar en laat ze weer wegdrijven. Het enige dat je hoeft te weten is dat je niet je gedachten bent. Het is ook prima als je wilt bewegen, even anders wilt gaan zitten. Begin rustig met bijvoorbeeld 5 minuten meditatie en als het lukt kun je dit verlengen. Het gaat niet om de duur, het gaat om het stil worden. Breng iedere keer je aandacht weer terug naar je ademhaling, that’s it!

Mocht je liever eerst een keer met anderen willen mediteren en daarbij begeleid worden, neem dan contact met me op, dan organiseer ik een meditatieavond